Med lånte fjer

XBeer er for entusiasterne, skriver Royal Unibrews nye ølimport-firma, XBeer på deres hjemmeside. I Nørrebro Bryghus har Anders Kissmeyer ved baren gjort opmærksom på at stedet ikke har forbindelse med en anden, nyåbnet brewpub, Vesterbro Bryghus, der markedsfører sig med slogannet Succesen fortsætter. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, for Danske Ølentusiaster bliver nødt til at tage lignende foranstaltninger i brug over for XBeer.

Når både Vesterbro Bryghus (som i parentes bemærket er ejet af Brødrene Strecker – og som ikke serverer synderlig mindeværdigt og til tider endda decideret dårligt øl), er det selvfølgelig fordi ølrevolutionen har betydet en ændring i ølforbruget. Det er en kamp om markedsandele – XBeer kæmper dels med de uafhængige importører, dels med Carlbergs tilsvarende importfirma, House of Beer, og Vesterbro Bryghus kæmper med kvalitetssteder som Nørrebro Bryghus, Ølbaren mv.

Desværre konkurrerer brewpubs og importfirmaer med forbrugeren som gidsel. I dag koster øl fra danske mikrobryggerier og udenlandsk importøl mellem 15 og 70 kroner pr. flaske. Og vi, der betaler 70 kroner (og nogle gange mere) for en øl i butikker, gør det udelukkende fordi vi er ølnørder, og fordi vi faktisk ved at øllen er så mange penge værd. Fordi den er brygget på den side af kloden, fordi der er brugt en ganske særlig opskrift, fordi lagringen eller gæringsprocessen gør øllen speciel – og / eller fordi der ikke er brygget ret mange flasker. Ølnørder minder på den måde meget om vinnørder vinkendere.

Ser man nærmere på øludvalget hos XBeer, vil man da også opdage, at der intet specielt er over det: Affligem slås op som en klosterøl, hvilket den muligvis er – men for almindelige forbrugere er det let at forveksle Abbey Ale med trappistøl, hvilket det ikke er. Resten af udvalget er genkendeligt, som fx Ale no 16 og Newcastle Brown Ale, eller kan – og jeg beklager hvis det lyder snobbet – fravælges ved første øjekast: Polske og spanske lagerøl? Okay, hvis man rejser længe rundt i Spanien og Polen kan man sikkert godt finde øl, der smager. Men jeg har en lumsk og mod vished snigende formodning om at rejsebudgettet ikke er højt hos Royal Unibrew.

Men lur mig, om ikke prisen for disse øl i butikkerne får et ekstra nøk op – man er ikke sene til at ride med på dønningerne fra ølrevolutionen. Og forbrugerne vil i mange tilfælde desværre købe øllet ukritisk: Når reklamen siger, at øllet er for entusiaster og den oven i købet koster 40 kroner pr flaske, må den jo også være ekstra god!


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *