-
Ølfestival 2007
Danske Ølentusiaster afholder to ølfestivaler om året. Den ene om foråret, i Valbyhallen, den anden om efteråret, et sted i provinsen. Siden jeg blev medlem af Ølentusiasterne, i 2002, er medlemstallet vokset eksplosivt. Mit medlemsnummer er 3026. I dag er der 11.214 medlemmer, ifølge foreningens hjemmeside. Antallet af besøgende på ølfestivalen er også
-
Forår I: Hornfisk med spidskål og muslinger i cider-safransovs
Hornfisken er flyvefiskens nærmeste fætter. Lystfiskerne elsker den fordi den giver modstand og samtidig er let at fange. Den er i sæson to gange om året. Om foråret, i maj, er den på vej ind fra Atlanterhavet for at gyde i tangen og fortsætter ind i Østersøen. Og om
-
Forår II: Rabarbersuppe
En meget simpel suppe hvor rabarber spiller den helt store hovedrolle. Faktisk er suppen så koncentreret, at de mere sarte ganer i selskabet følte det som et direkte angreb. Men man kan mildne den med yogurt eller mascarpone. Til fire personer skal du bruge: 1 bundt rabarber3 dl sukker
-
Food dudes vs. junk punks
Overvægtige børn bliver bombarderet med reklamer. Nogle af reklamerne er talentfuldt lavet, i hvert fald hvis man ser på dem med børne-øjne. Skuespillet virker autentisk. Man kan jo direkte se at personerne er begejstrede for de produkter, de reklamerer for. Det gælder fx reklamerne for Kelloggs sukkersprængte morgenmadsprodukter og Ferreros Kinder Mælkesnitte (der står ved
-
Public service v 2.0: Biedermeier-tv
I går så jeg ved et tilfælde, at Mik Schack er blevet fyret fra DR. Hans program, Hjemmeservice har måttet lade livet for Mikkelsen & Plummers prestigebyggeri i Ødestaden. Wikipedia oplyser, at meddelelsen om fyringen kom kort efter at Schack i et program havde ladet en gæst betale for sin fadøl.
-
Arketypen
Jysk Analyseinstitut er et af de første bureauer herhjemme, der har udviklet arketypen som markedsføringsinstrument. På bureauets food focus-hjemmeside præsenterer de ni arketyper, som de anvender i segmenteringen af forbrugere (over femten år). Man kan endda tage en test for at finde sin egen arketype. Denne blogforfatters arketype er – måske ikke
-
Smag på Danmark
I aften tager DR TV hul på en ny serie om danske råvarer og specialiteter: Smag på Danmark. Værten er Claus Meyer, der i starten af halvfemserne var med til at bringe den danske, kulinariske revolution ud i de danske hjem. Meyer er, måske fordi han ikke er uddannet som kok,
-
Køn og køkken
I den forløbne weekend var jeg til konfirmation. Værten købte råvarerne til maden gennem sin arbejdsplads: En institution, der bl.a. uddanner kokke. Hans sparring partner i køkkenregionerne bemærkede, at da de gik gennem kokkeafdelingen så de kun drenge. Det undrede hende: For hvem er det i grunden, der står for
-
Europa I: Røræg med græskarolie (Kernöl-Eierspeis)
I den østrigske provins Styrien, der grænser op til kroatien dyrker de græskar for oliens skyld. Græskarrene kaldes styriske oliegræskar (Steyrische Öl-Kürbis). Det særlige ved græskarrene er at kernen ikke er omgivet af en hård skal. Derfor er det relativt let at udvinde olien som har en meget karakteristisk smag. Man
-
Europa II: Szekely Gulyas (gullash med surkål og svinekød)
Når fyrst Vlad III af Wallachien i midten af det femtende århundrede gjorde det af med sine fjender, gjorde han det med senmiddelalderlig grundighed. Han lod dem indebrænde, koge, flå, hamrede søm i deres hoveder eller spidde. Det er det sidste, der har gjort ham berømt: Han kendes under navnet Tepes,