I 2007 blev der lanceret 723 produkter, tilsat omega 3-fedtsyrer. Men der er kun en håndfuld af dem, der er nået ud over nichestadiet. Mange virksomheder har måttet trække produkter tilbage, heriblandt giganter som Nestlé og Unilever, skriver NutraIngredients USA. Her i landet røg Kohberg PLUS af markedet i september sidste år – og vi får se hvor længe DanÆgs Omega 3-æg holder skansen.
Drømmen er forbi – en drøm, der lokkede med gevaldige indtjeningsmuligheder. Det europæiske marked skulle ellers have været 820 millioner € værd i 2014 – ret et beløb, der kunne få enhver vindskibelig industrialist til at springe op og spænde bælte.
Men ak, vi vil åbenbart ikke have det. Muller UK, den engelske afdeling af tyske Müllermilch, som måtte trække produktet Vitality tilbage, har undersøgt sagen og fundet at forbrugerne, de troløse sataner:
- Ikke tror, produkterne er effektive
- Opfatter sundhedsanprisninger som markedsføringstricks og ikke som videnskabelige facts
- Ikke tror doserne i produkterne er høje nok til at have nogen virkning
En anden og lige så plausibel grund er at firmaerne i lutter begejstring over de lysegrønne udsigter har prissat de berigede produkter så højt, at de ikke konkurrerer med almindelige madvarer.
Men det bedste af det hele er, at Müllers undersøgelse viser, at fornuften sandsynligvis stadig eksisterer. Marketingchef Chris McDonough siger til NutraIngredients USA at voksne mennesker ikke gider spise yoghurt, der er tilsat omega 3-fedtsyrer:
»The category has moved on considerably, consumers are now more aware of other foods where they can obtain their intake of omega-3 and having omega-3 as an ingredient in Vitality is not a key requirement for the vast majority of yoghurt/yoghurt drink consumers«
Det vil altså sige, at markedsføring af de sunde komponenter kan være med til at få folk til at spise sundt (in casu omega 3-fedtsyrer handler det om at folk ved at de kommer fra fisk og grøntsager).
Det er i øvrigt en konklusion, der minder meget om en, man kom frem til i Australien og New Zealand for nogle år tilbage: Her drejede det sig om folinsyre under graviditeten. Det viste sig, at de gravide kvinder hellere ville spise mad med naturligt folinsyreindhold end fødevarer med tilsat folinsyre.
Ikke fordi jeg har noget mod at de multinationale firmaer altruistisk hælder nogen millioner dollars i at lære folk at spise sundt uden at få ret meget igen.
Men i tilfældet omega 3-fedtsyrer, ville det så ikke have været nemmere og hurtigere bare at investere pengene direkte i en kampagne, der kunne få folk til at spise mindre kød?
Skriv et svar