Ikke et ord om Coca Cola

Knapt havde jeg sat sidste punktum i mit sidste indlæg, før min indbakke pingede med en invitation. En invitation, der dokumenterede min konklusion. En invitation til et pseudoseminar med det ene og meget slet skjulte formål at reklamere for to nye slikprodukter: Kunstigt sødede sodavand med tilsætning af henholdsvis grøn te og niacin (B3-vitamin) og B12-vitamin. Jeg ville gerne have skrevet noget intelligent om det – men jeg fattes ord.

Kun dette: Slikproducentens PR-bureau havde samlet et bredt udvalg af mere eller mindre vidende personer med ekspertise inden for så forskellige områder som mobiltelefoni, tekstiler, kosttilskud og kosmetik – og så den allestedsnærværende (suk) livsstilskonsulent og fremtidsforsker.

Eksperterne havde faktisk reel viden på deres område: Tekstileksperten havde gjort sig tanker om risici ved nanoteknologien, kosttilskudseksperten var faktisk læge, og sagde fornuftige ord om næste generation drug delivery systems og så fremdeles.

Men der var ikke et ord om sodavand – bortset fra at man på den måde snedigt fik manøvreret produktet op på linie med seriøs forskning og pakket det hele lidt lækkert ind som et spørgsmål om livsstil.

Begrebet livsstil er forfladiget. Alfred Adler brugte ordet i 1929 (som en protest mod Fader Freud) om vores unbewusster, geheimer Lebensplan, som vi tager i brug for die eigene Unzulängligkeit zu erleben und sie zu meistern – Adlers livsstilsbegreb omfatter således: Selvopfattelse, verdenssyn, mål og overlevelsesstrategier.

I vores post-industrielle samfund (nej, Danmark er ikke et landbrugsland, og nej, Danmark er ikke en industrination, Danmark er et moderne, post-industrielt samfund med service-, videns-, oplevelses- og forventningsøkonomi så det ramler om ørene på os) er selv livsstilen blevet kapitaliseret:

Industrien, med reklamebureauer, PR-bureauer og hele pivetøjet som medhjælpere står i kø for at sælge os de overlevelsesstrategier, vi i Adlers forståelse af begrebet ellers selv måtte fabrikere i det skjulte. Dermed bliver vi faktisk selv stilløse – vi fratages muligheden for valget, og bliver søgende og rastløse. Og den del af industrien, der fremstiller det, vi putter i munden er ikke sene til at hoppe på bølgen.

Man kan fx vælge at tolke den hæmnings-, skam- og smagløse reklame ovenfor som sandhed: Og så vil man acceptere at en kunstigt sødet (acesulfam K og aspartam) stærkt fortyndet opløsning af aromatiske olier er en hurtigere, bedre og ikke mindst acceptabel vej til sundhed end (jeg gruer for at sige floskler): Spise godt og varieret, bevæge sig osv osv osv.

Et af nøgleordene på pseudoseminaret var autenticitet (eller, som de tilstedeværende udtalte det, til min og min sidemands frustration: autencitet). Man kan retorisk spørge:

  • Er der noget som helst autentisk i en kunstigt sødet, stærkt fortyndet opløsning af aromatiske olier indeholdende et ekstrakt af grøn te (ekstraheret med hvad)?
  • Er der noget som helst autentisk i en kunstigt sødet, stærkt fortyndet opløsning af aromatiske olier, indeholdende B3-vitamin (som dannes i leveren, men kan fremstilles industrielt ud fra propylen og ammoniak)

Og svaret vil være nej. Jeg forudser allerede den næste sodavand light plus – nu med resveratrol. Resveratrol er antioxidanten i rødvinsskaller. Det er resveratrol, der gør, at franske kvinder ikke bliver tykke, selv om de spiser kød og ost – i hvert fald i den reduktionistiske mythos der driver functional foods og kosttilskud.

Til orientering og gratis hjælp til sodavandsfabrikken i Atlanta, skal der 0,0031955 gram resveratrol i en liter sodavand og – hey presto – fedmeepidemien er blevet en sand middelhavsdiæt. For at yderligere at fremme autenciteten kan man fremstille resveratrolen i en balje i Lyngby.

Til behagelig videre læsning: Indbydelsen kom fra CC Public Relations, der med stolthed annoncerer, at de nu er en del af det verdensomspændende Porter Novelli netværk. Dem kender vi godt! Det er dem, der har designet den amerikanske kostpyramide.

Og hvorfor jeg går til sådan et arrangement? Jeg er en luder. Og det foregik på Paustian. Vi blev lovet servering. Bo Bech er også en luder. Men den ho kan den Onde hakke mig begå en lækker servering!


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

6 svar til “Ikke et ord om Coca Cola”

  1. ordstyreren Avatar
    ordstyreren

    Hæ… 🙂 Du er lovligt undskyldt, når den stod på Bo Bech mad…

    Rasmus

  2. ordstyreren Avatar
    ordstyreren

    Ikke dårligt forudset. Her er juice med rødvinens gode egenskaber…

    http://www.drinkembodi.com/

    Rasmus

  3. kulinaria Avatar
    kulinaria

    Spændende indlæg du har skrevet der. Kender selv luder-situationen ret godt. Sådan med mad, at være kok, etc. Og sikke en masse holdninger der kan findes her på din side. En ren fornøjelse at finde det her sted! Du kan besøge mig og mine holdnigner på  kulinaria.dk.

     

    God weekend

     

    Jakob

  4. Mogens Bisgaard Avatar
    Mogens Bisgaard

    Hej Jakob –

    Jeg vil straks føje Kulinaria til min blogroll! Desværre har jeg ikke haft den gode tid til opdatering på det seneste – der er ellers nok at tage fat på.

    Lige fra Tom Vilsack og vor hjemlige Eva Kjær Hansens hjertebarn, Agro Food Valley, til de pumpede kyllinger og nuy senest Tema 09 (hvor de pumpede kyllinger og køer nærmest stod i kø) …

  5. andreasnb Avatar
    andreasnb

    … Og GDA.

  6. abesmand Avatar
    abesmand

    lol ikke en lyd fra dig 😛 hvorfor ikke et ord et ord er et ord!

     

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *