Da Bergens Tidende i december 2011 bragte artiklen Store ting i gjære, beskrev de begyndelsen til den norske ølrevolution: Ligesom det er sket så mange andre steder i verden, er den tynde, gule, industrielt fremstillede pilsner på tilbagetog, og flere får øjnene op for mikrobryg og håndvværksbryg.
I denne weekend afholdes den første Ølfestival i Bergen. Hovedarrangørerne er Stian Krog, som var manden, der bragte ølrevolutionen til Bergen, og Hanne Frosta, som driver restauranten Hanne på Høyden, en restaurant, der er kendetegnet ved udelukkende at bruge norske råvarer og som derfor tager øllet alvorligt (vi lever i en ølzone, ikke en vinzone).
Den norske alkohollovgivning er forholdsvis rigid – man kan ikke købe øl, der er stærkere end almindelig pilsner andre steder end i Vinmonopolet, og man kan ikke som privatperson importere eller indføre øl fra udlandet. Det er sågar så galt at man ikke må reklamere for øl: Bryggeri- og Drikkevareforeningens hjemmeside har fået påbud om at fjerne alle billeder og omtale af øl fra deres hjemmeside, drikkeglede.no.
Og på resturationsfronten er situationen nogenlunde ligesom i Danmark: De store bryggerier sidder på markedet, blandt andet fordi de er i stand til at tilbyde restauratøren gratis opsætning og rengøring af et fadølsanlæg – mod selvfølgelig at restauranten kun fører deres øl. Og de to største, Ringnes og Hansa, har formået at dele markedet lige mellem sig.
Men der er tegn på forandring. I denne weekend afholdes den første Ølfestival i Bergen – stort set samtlige norske mikrobryggerier deltager, konferencieren er den tidligere tv-journalist Petter Nome, som nu er direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen (han fik sparket fra NRK efter kritik af Norges deltagelse i Irak-krigen).
Festivalen afholdes samtidig med Bergen Matfestival, som har fokus på kortreist mat, altså lokale fødevarer – her er cirka 300 udstillere – og selvfølgelig er der kokkekonkurrencer for både amatører og professionelle kokke, hvor det handler om at sætte den bedste mad til øllet. Danske ølfestivalarrangører kunne lære noget her, for som oftest handler det her mere om bespisning af masserne end om en egentlig gastronomisk tilgang til øl.
Arrangøren, Stian Krog, fortæller, at de store bryggerier er meget velkomne, hvis de kommer med godt øl. Men de behøver ikke stille op med deres sædvanlige pilsner – og da øllet skal være norsk fremstillet, nytter det heller ikke at de kommer med importeret øl. For som det er i Danmark er det også i Norge: De store bryggerier importerer udenlandsk øl for at konkurrere med mikrobrygget. Som oftest udenlandsk øl, der falder ind under det min kære ølhandler betegner som baljepis.
Det primære formål med ølfestivalen er at den er skabt for at give den brede befolkning en bedre forståelse af øl. Det er gratis at deltage i ølfestivalen – smagsprøverne koster som udgangspunkt tyve norske kr. pr stk. (enkelte koster dog 40 eller 60 kr). Festivalen foregår mellem kl. 12 og 20 fredag og lørdag – en tidsramme, der signalerer, at det ikke handler om druk, men om smag og nydelse.
Så altså: Her er lagt op til et par dage med ærligt håndværk, god stemning og stor smag.
Mere følger.
Skriv et svar