Artikel 13

Fødevareindustrien har gennem mange år plaget for at få lov til at sundhedsanprise produkter – altså skrive på emballagen, at produktet indeholder et bestemt stof, og at dette stof er godt for dette eller hint. Og i dag oprandt så dagen: Det er tilladt at sundhedsanprise ifølge den såkaldte Artikel 13-liste, og for eksempel skrive på mælkeprodukter:

»Denne kakaomælk indeholder Calcium. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler«

Argumentet fra industriens side er det sædvanlige: »vi gør det lettere for forbrugeren at vælge sundt«. Men i realiteten er det jo bare reklame. Hvis leverpostejsmærke A skal fremstå som mere attraktivt end leverpostejsmærke B, er det da meget praktisk at kunne gøre rede for at:

»Denne leverpostej har et højt indhold af jern. Jern bidrager til en normal kognitiv funktion«

Der er alt for meget mad på markedet, det meste af det er ens, produkterne fra den ene fabrik adskiller sig ikke fra den anden (i mange tilfælde er det samme fabrik, der leverer produkter til både high end og discount – og som en klog ven engang sagde, tror han ikke, de har to forskellige produktionslinier) – og vi kan ikke æde mere, det handler bare om at flytte markedsandele.

For en fire år siden citerede jeg en begejstret Marion Nestle, der på sin fremragende blog skrev, at In Denmark, food is just food. Det er ikke længere tilfældet. Turen ned ad glidebanen begynder som bekendt med det første, uansvarlige skridt. Som Marion Nestle dengang sluttede sit indlæg:

»But this peaceful situation will not last much longer. The E.U. rules are coming and with them will come health claims and all the marketing hype and confusion that inevitably accompany them. Too bad«

Problemet er at cacaomælken og leverpostejen kan sundhedsanprises. Men det kan grønkål og spinat ikke (de er begge ganske gode kilder til calcium og jern). Derved flyttes opmærksomheden fra råvarer til industrielt fremstillede produkter.

Næste skridt bliver en overflod af berigede fødevarer.

Det kommer til at kræve en hel del spinat og grønkål, hvis den kognitive funktion skal kunne kapere alt det markedsføringsgejl.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *